12 december 2014

Ingen bättre vecka!



På måndag kväll denna vecka körde vi upp till Kimito kyrka.

Enligt mig en av de vackraste kyrkor jag vet!Min yngre dotter är med i Kimito Lucia i år, och de hade övning där. Medan flickorna sjöng och övade hur de skulle gå och stå, så passade jag på att fotografera vår vackra kyrka!


S:t Andreaskyrkan i Kimito hör till Finlands äldsta gråstenskyrkor. De vackra stjärnvalven slogs i medlet av 1400-talet av murarmästaren Petrus Murator de Kymitto. Han ansvarade senare för motsvarande uppgifter i Åbo domkyrka. Enligt en gammal anteckning målades valven år 1469. 

Kyrktornet byggdes efter en förödande brand 1781. Kyrkan är också tillägnad Jungfru Maria. 
Glasmålningen i kyrkans altarfönster bekostades av bygdens son Amos Anderson och ritades av 
professor Armas Lindgren. Till de mera kända konstverken i kyrkan hör en tidigare altartavla, som målats 1897 i Florens i Italien av Elin Danielsson Gambogi.








Denna orgel har varit min morbrors arbetsredskap under MÅNGA år!
Han fungerade som kantor i Kimito kyrka till hans pensionering.











Visst är den mäktig! Inte sant?


På tisdagkvällen var jag och juldekorerade runt min äldre dotters och hennes sambos ytterdörr i all hemlighet. Båda var på jobb på sjön, dottern på VL Grace och besvärsonen på Finlandia


Efter det åkte jag och hälsade på en kompis. När jag kom hem därifrån kunde jag inte hålla mej från
att stanna och fotografera Dragsfjärds kyrka och dess vackra årliga julgran.

Adolfs kyrka i Dragsfjärd uppfördes av Anders Piimänen och fick vid invigningen år 1755 namn efter landets dåvarande konung Adolf Fredrik. Den ersatte Drage kapell från år 1695, som i sin tur hade föregåtts av ett tidigare, äldre kapell. Klockstapeln byggdes 1763. Ett av kyrkans äldsta föremål är ett träkrucifix från år 1689. Av de andra konstverken kan nämnas bl.a. tavlan ”Kristus i Getsemane” av B A Godenhjelm från 1850-talet.






Resten av kvällarna har jag nästan suttit och haft "Julpaketsverkstad".
En kväll i skenet från levande ljus eftersom vi var utan ström. :)

Hade sällskpa brevid mej som kontrollerade att paketen far rätt? ;)



Pripps, vår envise drama-queen. :)

Detta är vad vädret har varit för det mesta denna vecka. regn, rusk och blåsigt!

Skönt att det är fredag idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar